Categories: AfaceriExclusiv

În ce condiții este posibilă radierea firmei și care e procedura de urmat

Există persoane care înființează firme cu durată limitată. Odată ce a fost atins acest termen, firma trebuie lichidată și ulterior radiată de la Registrul Comerțului. Însă, radierea unei firme este posibilă și în cazul problemelor financiare sau a unui colaps, când afacerea nu mai este profitabilă.

Pasul antemergător radierii este lichidarea. Înainte de ștergerea firmei din Registrul Comerțului, se cere lichidarea acesteia.

Condiții pentru radierea unei firme

În primul rând, atunci când societatea și-a achitat datoriile va trece prin două procese înainte de a fi radiată și anume: dizolvarea și lichidarea voluntară sau obligatorie.

Cea mai importantă condiție se referă la plata datoriilor. Ce se întâmplă cu datoriile unei firme radiate? În cazul în care există datorii către creditori, aceștia pot solicita lichidarea firmei. Lichidarea mai poate fi cerută și de către acționarii firmei, dar și atunci când firma nu mai îndeplinește condițiile legale care să îi permită funcționarea. Dacă lichidarea nu face obiectul vreunei cereri, sau dacă societatea este abandonată, atunci autoritățile se vor sesiza din oficiu. Va începe procedura de dizolvare și apoi radierea.

De asemenea, mai există ipoteza în care firma nu depune situația financiară anuală sau raporturile contabile obligatorii la termen. În acest caz, ANAF-ul poate să ceară radierea companiei în cauză.

Ce presupune radierea unei firme din punct de vedere contabil? Lichidatorul verifică dacă toți creditorii au fost plătiți și eventualele creanțe ale firmei să fi fost stinse. Se va întocmi un raport din care să rezulte că firma este lipsită de datorii atât către stat, cât și față de alți creditori.

 De ce ai nevoie pentru a radia o firmă – Documente necesare și etape

În cazul în care se procedează la o lichidare voluntară este necesară numirea unui expert contabil care va organiza documentația aferentă pentru începerea lichidării. Abia apoi, începe etapa de radiere. Cererea de radiere se depune la ONRC. Se confirmă publicarea situației financiare, iar certificatul de înregistrare se depune în original.

Cererea de radiere se va completa fie de fondatorul firmei, fie de o persoană delegată în acest sens. Cererea va include informații despre firmă și cauza radierii. Momentul în care este emis certificatul de radiere este și momentul în care firma își încetează în mod oficial activitatea.

Documentele pe care trebuie să le depui la Registrul Comerțului se pregătesc astfel:

  • Completarea formularului pentru depunerea actelor de radiere
  • Proces verbal de la Hotărârea Adunării Generale a Acționarilor prin care s-a decis lichidarea firmei
  • Împuternicirea persoanei care a fost delegată să îndeplinească formalitățile la Registrul Comerțului (alta decât administratorul firmei)
  • Dovada plății tarifului impus de Registrul Comerțului pentru publicarea hotărârii de dizolvare a firmei

Ulterior trebuie pregătite următoarele documente:

  • Cerere nouă de înregistrare la Registrul Comerțului
  • Hotărârea privind numirea lichidatorului
  • Dovada publicării hotărârii de dizolvare și de numire a lichidatorului

În penultimă fază se depune situația financiară a firmei la Registrul Comerțului și situația financiară de lichidare și de repartizare a activelor.

În ultima etapă, se depun următoarele acte: cererea de radiere, situația financiară de lichidare și de repartizare a activelor, certificatul de înregistrare și de autorizare a companiei.

Acestea sunt pașii de urmat atunci când vrei să radiezi o firmă. Pare simplu, dar procesul este destul de complex, astfel că, cel mai recomandat este să apelezi la servicii specializate de radieri firme pentru a scăpa de griji și de a duce tot procesul până la capăt cu bine.

Alternativa la radierea firmei

Ce se intâmplă când firma ta are datorii, în special din cele mai neplăcute- către ANAF, și nu mai doriți să continuați activitatea? Am arătat mai sus – o soluție este radierea acesteia. Ce trebuie însă să rețineți: radierea nu condice la dispariția datoriilor. Soluția trecerii prin insolvența sau faliment este utilă, dar are întotdeauna ceva neplăcut: direază foarte mult. În această idee vă sugerăm să analizați o opțiune alternativă: cesiunea – preluarea firmei cu datorii. Nici aici nu dispar datoriile, sigur că veți mai avea costuri, dar este foarte posibil să puteți rezolva totul în cel mai scurt timp, chiar și mai puțin de 3 luni, să ieșiți „curat” și cu un cost poate chiar mai mic decât în multe dintre celelalte variante.

dca

Recent Posts

Cămin de bătrâni modern în București – „Acasă la bunici”

Atunci când vine momentul să alegeți un loc sigur și potrivit pentru părinți sau bunici, este important să știți că…

17 ore ago

Cum analfabetismul funcțional a migrat de la IPJ Prahova la Poliția de Frontieră și înapoi spre IGPR – Ziarul Incisiv de Prahova

Țara arde, fermierii plâng, iar politicienii se fac că plouă! DNA, dormiți liniștiți sau sunteți la cheremul mafiei? Incisiv de…

20 de ore ago

Target3D îşi optimizează producţia virtuală şi motion capture cu soluția KVM over IP de la ATEN

București, 18 September 2025 – ATEN International prezintă implementarea realizată în studioul Target3D din UK, ca poveste de succes pentru implementarea…

o zi ago

Comunicat de presă finalizare proiect QUALITY MEDICAL VISION SRL

Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) – Componenta 9. Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare și inovare, Investiția I3.…

2 zile ago

Ce trebuie să știi înainte să alegi un serviciu de amanet auto București

În București există numeroase opțiuni pentru cei care au nevoie rapid de bani și vor să apeleze la un serviciu…

2 zile ago

UAT Comuna Baia, județul Suceava, anunță finalizarea proiectului „Înființarea și dotareaunui centru de colectare prin aport voluntar în Comuna Baia, Județul Suceava – Runda 1”

Industria de gaming continuă să crească într-un ritm accelerat, iar anul 2025 aduce cu sine o serie de tendințe interesante…

2 zile ago