În ultima perioadă am fost sesizați de către tot mai mulți polițiști din teritoriu cu privire la faptul că s-au trezit cu noi “colegi” alături de care sunt nevoiți să desfășoare activități în Dispozitivul de Ordine și Siguranță Publică. Nu ar fi fost vreo problemă dacă numărul polițiștilor ar fi crescut peste noapte astfel încât instituția să poată asigura gradul corespunzător de siguranță pentru cetățenii în slujba cărora se află, însă nu putem să nu ne întrebăm care este rolul unui pompier și în baza cărui temei legal a fost planificat să lucreze împreună cu polițiștii, precizeaza cei de la sindicatul Europol.
Astfel, după ce polițiștii au refuzat să mai verifice persoanele carantinate/izolate deoarece nu au astfel de atribuții, secretarii de stat din MAI s-au gândit că inclusiv legea tebuie să pălească în fața domniilor lor, pe principiul conform căruia “șefu-i șef chiar și în șanț”, solicitând conducătorilor inspectoratelor județene pentru situații de urgență să dispună pompierilor din subordine să desfășoare aceste activități, chiar dacă nu au astfel de atribuții conform reglementărilor legale în vigoare.
La fel ca în cazul polițiștilor, în lipsa unor atribuții stabilite prin lege și în absența unei proceduri de sistem elaborate în ceea ce privește activitatea de verificare a persoanelor carantinate, ne punem aceleași întrebări și în ceea ce îi privește pe pompierii care au fost trimiși să verifice persoanele carantinate/izolate, cu atât mai mult cu cât cetățenii nu au nicio obligație de a se legitima în fața acestora, astfel:
Așa cum am menționat anterior, polițiștii din mai multe județe s-au trezit că urmează să lucreze în comun cu pompierii a căror sarcină de serviciu a devenit peste noapte activitatea de verificarea persoanelor carantinate/izolate, ca urmare a unor “înțelegeri” dintre șefii inspectoratelor de poliție județene și cei ai inspectoratelor județene pentru situații de urgență, în ciuda faptului că o astfel de activitate care se dorește a fi executată în comun încalcă prevederile legale și demonstrează dispariția oricărei forme de inteligență profesională și cultivarea lipsei de asumare la nivel managerial, din următoarele considerente:
I. Art. 6 din OMAI nr. 60/2010 privind organizarea și executarea activităților de menținere a ordinii și siguranței publice
“Dispozitivul de menținere a ordinii și siguranței publice se organizează de șeful poliției municipale/orășenești/ secției de poliție/structurii județene de poliție transporturi cu forțe proprii, iar în funcție de particularitățile elementelor situației operative se solicită forțe suplimentare de la Jandarmeria Română și/sau Poliția de Frontieră Română, care se utilizează cu respectarea competențelor teritoriale ale acestora.”
II. Art. 101 din OMAI nr. 60/2010 privind organizarea și executarea activităților de menținere a ordinii și siguranței publice
“(2) Patrula de poliție se constituie din cel puțin 2 polițiști desemnați din rândul celor care își desfășoară activitatea în structuri ale Poliției Române cu atribuții principale de menținere a ordinii și siguranței publice.
(3) În componența patrulei constituite potrivit alin. (2) pot fi incluși suplimentar:
(4) În situații justificate, patrula poate fi formată dintr-un polițist care își desfășoară activitatea în structuri cu atribuții principale de menținere a ordinii și siguranței publice și un polițist din cadrul structurilor prevăzute la alin. (3) lit. a).
(5) Prin excepție de la alin. (2), în raport cu efectivele de poliție avute la dispoziție sau cu situația operativă, în cazul în care pentru activitatea de patrulare sunt disponibile efective ale Jandarmeriei Române și/sau ale Poliției de Frontieră Române, acestea se utilizează pentru constituirea de:
Conform prevederilor invocate anterior, patrulele pot fi formate din cel puțin 2 polițiști de ordine publică în care pot fi incluși suplimentar polițiști din cadrul altor structuri sau elevi din cadrul unităților de învățământ ale MAI pentru formarea ofițerilor sau agenților de poliție/poliție de frontieră, respectiv ofițeri și subofițeri de jandarmi. În situații justificate patrula putând fi constituită dintr-un singur polițist de ordine publică și un polițist din cadrul altor structuri operative ale Poliției Române.
Iar ca titlu de excepție pot fi constituite patrule mixte formate:
Orice alte forme de constituire a patrulelor de ordine publică sau organizarea, conducerea, coordonarea, executarea și evaluarea activităților de menținere a ordinii și siguranței publice în mod integrat prin folosirea altor forțe care își desfășoară activitatea în cadrul altor instituții decât cele menționate în OMAI nr. 60/2010 sunt contrare prevederilor legale în vigoare.
Așadar, după cum prea bine puteți observa, conform prevederilor sus-menționate, pompierii nu pot face parte din dispozitivul de menținere a ordinii și siguranței publice și nu pot acționa în sistem integrat alături de polițiști pentru desfășurarea vreunei activități, cu atât mai mult să legitimeze și să controleze persoanele carantinate/izolate.
Toate aceste “dispoziții” heirupiste, pentru verificarea cu orice preț a persoanelor carantinate/izolate nu pot reprezenta altceva decât radiografia unui sistem bolnav, în cadrul căruia, de la adăpostul unor funcții calde și ocrotite de relațiile politice, mai marii ministerului își permit să ducă în continuare în derizoriu autoritatea și profesionalismul instituțional, întrucât există riscul să asistăm la apelurile primite de la pompieri prin 112 sau prin Dispecerat, în baza cărora aceștia vor fi nevoiți să solicite sprijin polițiștilor pentru legitimarea unei persoane sau poate chiar mai rău, să anunțe că au fost atacați de cine știe ce indivizi deranjați de verificările dispuse în mod nelegitim, mai precizeaza sursa citata. (Cerasela N.).
Atunci când vine momentul să alegeți un loc sigur și potrivit pentru părinți sau bunici, este important să știți că…
Țara arde, fermierii plâng, iar politicienii se fac că plouă! DNA, dormiți liniștiți sau sunteți la cheremul mafiei? Incisiv de…
București, 18 September 2025 – ATEN International prezintă implementarea realizată în studioul Target3D din UK, ca poveste de succes pentru implementarea…
Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) – Componenta 9. Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare și inovare, Investiția I3.…
În București există numeroase opțiuni pentru cei care au nevoie rapid de bani și vor să apeleze la un serviciu…
Industria de gaming continuă să crească într-un ritm accelerat, iar anul 2025 aduce cu sine o serie de tendințe interesante…