După ce în luna decembrie a anului trecut Curtea Constituțională a României declara ca fiind neconstituționale mai multe articole din OUG nr. 121/1998 privind răspunderea materială a militarilor, prin care polițiștii nu mai pot fi ”executați silit” de instituția angajatoare în urma cercetării administrative făcute ca judecata lui Ponțiu Pilat, ci de o instanță de judecată pentru a avea parte de un proces corect și echitabil, ieri, Curtea a lovit din nou in MAI, dezvaluie cei de la sindicatul Europol.
Articolul 9 din Ordonanța 121/1998 ”prevederile prezentei ordonanțe se aplica și militarilor aflați în misiune în afară granițelor tarii, precum și salariaților civili din structura instituțiilor publice prevăzute la art. 2” (polițisti si personal civil)” a fost declarat neconstituțional.
Curtea a constatat că Ordonanța Guvernului nr.121/1998 se adresează personalului militar, în timp ce polițiștii se încadrează în categoria personalului civil, potrivit Legii nr.360/2002 privind Statutul polițistului, fiind funcționari publici cu statut special, astfel că aplicarea acelorași reglementări pentru stabilirea răspunderii materiale a polițistului nu justifică în mod obiectiv instituirea egalității de tratament juridic. Ca atare, sintagma „precum şi salariaților civili din structura instituțiilor publice prevăzute la art.2” din cuprinsul art.9 al Ordonanței Guvernului nr.121/1998 este neconstituțională prin raportare la categoria socioprofesională a polițiștilor.
Ce este însă culmea, pe circuitul legislativ există un proiect de modificare a OUG 121/1998 , prin care acest articol 9 declarat neconstituțional se modifică și se insistă că și polițiștilor li se aplică prevederile actului normativ, ceea ce denotă în mod clar precaritatea actelor normative cu incidență asupra polițiștilor.
”Articolul 9 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 9 – (1) Prevederile prezentei ordonanţe se aplică şi militarilor aflaţi în misiune în afara graniţelor ţării, elevilor și studenților instituțiilor de învățământ pentru formarea polițiștilor, precum şi personalului civil care își desfășoară activitatea în cadrul autorităților publice prevăzute la art. 2.
(2) În sensul prezentei ordonanțe, prin personal civil se înțelege demnitari, funcționari publici cu statut special – polițiști și personal contractual.”
Toate cercetările administrative nefinalizate nu vor mai putea produce efecte după ce Decizia CCR va fi publicată în Monitorul Oficial, fiind nevoie de un nou act normativ cu incidență strictă pentru polițiști. Timp de 25 ani, de la emiterea OUG 121/1998, polițiștii au fost ”executați silit” în baza unui act normativ ale cărui prevederi au fost declarate neconstituționale.
Prevederile declarate neconstitutionale ( prin decizia CCR 649/2022) din OG 121/1998 privind raspunderea materiala inca nu au fost inlocuite de norme juridice noi, dezvaluie si cei de la sindicatul Diamantul.
Asta inseamna ca MAI inca nu are instrumente pentru cercetarea administrativa si pentru atragerea raspunderii materiale a politistilor.
Deci daca faceti praf o autospeciala in executarea serviciului, nu mai pot emite decizie de imputare in aplicarea OG 121/1998.
De exemplu, unul din articolele din OG 121, declarate neconstitutionale, a fost art.25:
(1) Obligarea la plata despăgubirilor pentru pagubele produse sau a contravalorii bunurilor şi serviciilor nedatorate, precum şi obligarea la restituirea sumelor încasate fără drept se face prin decizie de imputare.
(2) Decizia de imputare se emite de către comandantul sau şeful unităţii a cărei comisie a efectuat cercetarea administrativă şi constituie titlu executoriu.
(3) În situaţiile prevăzute la alin. (1), când în cauză este comandantul sau şeful unităţii, singur sau împreună cu alte persoane, decizia de imputare se emite de comandantul sau şeful eşalonului superior.
(4) Decizia de imputare se emite în termen de cel mult 30 de zile de la data înregistrării procesului-verbal de cercetare administrativă la organul competent s-o emită şi se comunică în termen de cel mult 15 zile celui obligat la plată.
(5) Decizia de imputare va fi temeinic motivată şi va cuprinde obligatoriu termenul în care poate fi contestată şi organul competent în soluţionarea contestaţiei.
(6) Proba temeiniciei şi legalităţii deciziei de imputare trebuie efectuată de unitatea al cărei comandant sau şef a emis-o.
(Cerasela N.).
Atunci când vine momentul să alegeți un loc sigur și potrivit pentru părinți sau bunici, este important să știți că…
Țara arde, fermierii plâng, iar politicienii se fac că plouă! DNA, dormiți liniștiți sau sunteți la cheremul mafiei? Incisiv de…
București, 18 September 2025 – ATEN International prezintă implementarea realizată în studioul Target3D din UK, ca poveste de succes pentru implementarea…
Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) – Componenta 9. Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare și inovare, Investiția I3.…
În București există numeroase opțiuni pentru cei care au nevoie rapid de bani și vor să apeleze la un serviciu…
Industria de gaming continuă să crească într-un ritm accelerat, iar anul 2025 aduce cu sine o serie de tendințe interesante…