Soft skills reprezintă acele abilități care fac parte din categoria aptitudinilor personale ce ajută la consolidarea relațiilor inter-personale și la interacțiunea de la locul de muncă. Aceste aptitudini sunt necesare într-o varietate de job-uri, de la vânzări și relații cu publicul și până la activitățile de cazinou online cu dealer live și operator de call center.
Piața de pregătire a acestor abilități se cifra la 21,3 miliarde de dolari în 2020, până în 2026 preconizându-se o dublare a acestei valori, de până la 43 de miliarde de dolari. În cele ce urmează vom discuta despre cât de mult influențează prezența acestor trăsături succesul în carieră și care sunt abilitățile necesare în orice domeniu de activitate.
Peste 97% dintre angajatori consideră această categorie de abilități ca fiind extrem de importantă pentru angajații lor. Organizarea la locul de muncă, crearea unor relații între angajați, consolidarea și menținerea acestora atât la locul de muncă, dar și în afara acestora, inițiativa și dorința de implicare sunt doar câteva dintre acele aptitudini care le demonstrează angajatorilor că un angajat este complet implicat în activitatea sa.
Din moment ce AI preia o parte din atribuțiile angajaților de la locul de muncă, forța fizică și abilitățile manuale au scăzut în topul preferințelor angajatorilor cu 14%, la fel cum se întâmplă și cu aptitudinile cognitive de bază (-15%). În schimb, abilitățile cognitive superioare au crescut cu 8% ca pondere în fișa postului, cele din categoria soft cu 24%, iar cele tehnologice cu 55%.
Un procent de 54% dintre angajați nu crede că aceste trăsături sunt definitorii pentru ei, drept urmare nici măcar nu le menționează în CV-ul lor. Acest lucru se întâmplă fie pentru că aceștia nu le apreciază la justa valoare pentru a le trece în CV, fie pentru că nu știu cum ar putea să le explice angajatorului aceste abilități.
Succesul în carieră se bazează 85% pe aceste abilități, în timp ce restul de 15% derivă din aptitudinile tehnice. Până în 2030, între 30% și 40% dintre slujbele viitoare vor lua în calcul soft skills. Acest aspect este ilustrat de cei 97% dintre angajatori care sunt extrem de interesați ca în cadrul companiei toți angajații să dispună de astfel de abilități.
Numai că, într-un termen de 1 ani și jumătate (18 luni), peste 46% dintre angajați au eșuat să se adapteze la locul de muncă. Dintre aceștia, un procent de 89% nu au reușit pentru că nu dispun de abilitățile din această categorie, așa cum este aptitudinea de a interacționa cu ceilalți, precum și lipsa profesionalismului.
91% dintre companii își doresc în mod specific ca angajații să prezinte soft skills, iar 81% dintre societăți își propun să angajeze tineri pe baza acestor abilități. În momentul actual, există patru trenduri pe piața muncii: transparența salarială (53%), politica anti-hărțuire la locul de muncă (71%), flexibilitatea muncii (72%) și prezența aptitudinilor din grupa soft skills (91%).
Cele mai importante soft skills pe piața muncii solicitate în acest moment sunt creativitatea, capacitatea de colaborare cu ceilalți, aptitudinea de adaptare la diverse situații care pot surveni în câmpul muncii, persuasiunea și abilitatea de gestionare în mod eficient a timpului.
În timp ce aptitudinile tehnice (hard) sunt mai ușor de antrenat pentru că presupun însușirea unor cunoștințe tehnice, abilitățile din categoria soft sunt mult mai greu de pregătit. Acest lucru se întâmplă din cauza faptului că trăsăturile soft implică o interacțiune activă și continuă cu ceilalți angajați, precum și disponibilitatea de a accepta feedback-uri comportamentale.
Soft skills nu depinde doar de angajatul în sine, ci și de felul în care acesta se inspiră din relațiile cu ceilalți, precum și din modelele din jur. Mediul în care activează persoană își pune amprenta asupra evoluției sale profesionale, precum și a succesului în carieră.
Astăzi, există o serie de programe care se bazează pe AI (inteligența artificială) pentru a determina prezența acestor abilități. Numai că, personalul de la resurse umane se bazează 75% pe întrebările comportamentale, 70% pe interpretarea limbajului corpului, iar 58% pe întrebările legate de diverse situații ipotetice în care este pus angajatul.
În afara caracteristicilor menționate anterior, angajatorii își doresc că angajații lor să aibă următoarele aptitudini:
În așteptarea lansării acelor programe inteligente care pot să realizeze o caracterizare în timp real a viitorului angajat, angajatorii încă se mai bazează pe metodele clasice de evaluare. Însă, dincolo de prezența acestor abilități, trebuie ținut cont de faptul că, în timp, în peste 50% dintre cazuri, atât soft skills, cât și aptitudinile tehnice s-au deteriorat.
Antrenarea acestor aptitudini crește rata de succes în carieră cu 250%, așa că, angajații care își doresc să reușească la locul de muncă trebuie să își antreneze aceste soft skills până.
Atunci când vine momentul să alegeți un loc sigur și potrivit pentru părinți sau bunici, este important să știți că…
Țara arde, fermierii plâng, iar politicienii se fac că plouă! DNA, dormiți liniștiți sau sunteți la cheremul mafiei? Incisiv de…
București, 18 September 2025 – ATEN International prezintă implementarea realizată în studioul Target3D din UK, ca poveste de succes pentru implementarea…
Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) – Componenta 9. Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare și inovare, Investiția I3.…
În București există numeroase opțiuni pentru cei care au nevoie rapid de bani și vor să apeleze la un serviciu…
Industria de gaming continuă să crească într-un ritm accelerat, iar anul 2025 aduce cu sine o serie de tendințe interesante…