Viața în București
Cum înveți să prezinți cu succes în fața unui public – calea grea, calea mediocră și calea eficace

Jack Ma, fondatorul Alibaba, spunea într-o conferință de presă că dacă nu schimbăm modul în care predăm în școli, peste 30 de ani vom avea mari probleme, pentru că sistemul de educație din ziua de azi este învechit de 200 de ani și este bazat pe acumularea de cunoștințe. La acest capitol, în ziua de azi nu puteam să concurăm cu computerele (sursa).
El continuă spunând că oamenii trebuie să învețe lucruri pe care roboții cu inteligență artificială nu le pot stăpâni mai bine ca oamenii: valori de viață, lucrul în echipă, grija pentru ceilalți, inteligența emoțională, leadership.
Nimeni nu ne-a predat aceste lucruri în școală, deși avem nevoie de ele adesea atât în viața profesională, cât și în cea personală. Dezvoltăm o parte din aceste abilități de comunicare prin încercare și eroare. Spre exemplu când ne angajăm la primul job din viața noastră nu avem nicio idee despre cum să vorbim cu colegii sau managerul pentru a ne exprima ideile sau nemuțumirile, dar cu timpul ne adaptăm și ”furăm” unele practici de la cei din jurul nostru, modelându-le comportamentul.
Dar dacă ne dorim să ajungem la performanță profesională, cum ar fi promovarea pe o poziție de senior, dobândirea unei poziții de conducere sau creșterea semnificativă a vânzărilor în cazul antreprenorilor, avem nevoie de alte abilități de comunicare, leadership și prezentare eficace a propriei persoane sau a afacerii noastre. Și avem nevoie ca această dezvoltare să fie intenționată, adică să putem să avem o repetabilitate în acțiunile noastre, să știm ce funcționează și ce nu funcționează atunci când lucrăm cu echipa sau clienții noștri.
Abilitatea de a vorbi în fața unui public și de a avea un impact major asupra acelor persoane este cea care ne poate crește cela mai mult, deoarece implică toate elementele comunicării verbale și nonverbale, stăpânirea emoțiilor, gestiunea și ghidarea unui grup și încă un element despre care puțini știu: dezvoltarea charismei.
Problema este cum învățăm această abilitate – există câteva căi care îți pot face viața mai ușoară sau mai grea, dar indierent de ce alegi, vei avea nevoie de muncă și exercițiu pentru a obține rezultatele dorite.
Totul începe când iei decizia să ții o prezentare. De cele mai multe ori acest lucru se întâmplă deoarece ești pus în fața faptului împlinit: ai nevoie să prezinți la serviciu sau în afacerea ta și îți dai seama că nu e așa ușor. Ideal ar fi să cauți să devii un vorbitor în public mai bun înainte să ajungi să ții urgent un discurs, pentru a avea timp să te pregătești și să nu fii surprins(ă) de acele situații.
Aici ești la o răscruce de drumuri – poți alege calea dureroasă a dobândirii abilităților prin încercare și eroare sau poți să alegi instruirea prin cărți, filme, cursuri sau coaching – în funcție de cât de dispus(ă) ești să aprofundezi subiectul.
Hai să le explorăm ambele căi și ramificațiile acestora:
A. Înveți prin încercare și eroare: consideri că nu poate fi atât de greu și oricum nu e prima dată – poate că ai învățat să înnoți în copilărie atunci când cineva te-a aruncat în apă, așa că nu ai avut încotro, te-ai zbătut și ai reușit să ieși la mal dând din mâini cu disperare.
Cum va arăta primul discurs de acest gen, fără nicio instruire? Ieși în față tremurând, încerci să bravezi și să zâmbești, dar se vede că nu e zâmbetul tău. Ai impresia că nu ai nevoie să știi să prezinți dacă ești expert(ă) în subiectul despre care discuți, dar observi că sunt multe lucruri pe care nu le stăpânești:
- Nu reușești să transmiți mesajul clar: deși vorbești destul de mult, ceilalți nu prea înțeleg pentru că nu știi să structurezi o prezentare. Și chiar dacă îți construiești o structură bine organizată, emoțiile te fac să vorbești prea repede și să mănânci litere și chiar cuvinte;
- Plictisești pentru că ai o voce monotonă și nu faci pauze, dar și pentru că nu prea știi cum să implici publicul; dacă e vorba de o prezentare remote pe un soft de conferințe web nici nu știi cum să-i îndemni să își deschidă camera și ajungi să vorbești în gol fără niciun fel de interacțiune;
- Dacă cineva intervine cu întrebări sau te pune în încurcătură nu știi cum să răspunzi și în cel mai bun caz devii defensiv(ă), încercând să-ți aperi argumentele fără prea mult succes;
- După prezentare te simți de parcă ai fi alergat un semimaraton și nu ai idee ce s-a întâmplat, ce ai făcut bine și ce poți îmbunătăți, deci e foarte probabil ca data viitoare să repeți aceleași greșeli, eventual cu o îmbunătățire minoră venită în urma acomodării cu publicul.
Acesta din urmă este motivul principal pentru care învățarea prin încercare și eroare (sau metaforic vorbind – „prin lovitul în mod repetat cu capul de pragul de sus”) nu este eficientă, deoarece nu ai feedback pentru a afla ce să păstrezi și ce să schimbi în abordarea ta.
Dar problema cea mai mare este suferința emoțională pe care o asociezi de fiecare dată cu experiența vorbirii în public: privirile plictisite, disprețuitoare sau pline de compătimire, sentimentul de neputință pe care îl ai atunci când observi că nici măcar după 4-5 prezentări nu te-ai îmbunătățit prea mult.
Dacă ai ajuns aici ai trei mari opțiuni:
- Perseverezi în încercări și vezi anumite rezultate medii/mediocre, apoi te plafonezi și rămâi la acest nivel;
- Îți dai seama că ai nevoie de instruire profesionistă (urmând calea B despre care vorbim mai jos în acest articol) pe care nu o găsești doar în cărți sau articole și decizi să urmezi un curs specializat sau cauți ajutorul unui coach;
- Renunți complet, deoarece eșecul devine insuportabil – unele persoane iau foarte personal insuccesele apărute și decid că ”nu sunt făcute” pentru această activitate.
B. Conștientizezi că ai nevoie de instruire specifică pentru a dobândi abilitatea de prezentare, la fel cum ai nevoie de educație formală sau de cursuri specializate pentru a învăța orice abilitate tehnică (programare, contabilitate, analiză financiară etc).
În ambele cazuri (abilități tehnice și abilități de comunicare) poți învăța singur(ă), dar îți va lua mult mai mult timp, te vei lovi de frustrări mai mari și te vei plafona la un anumit nivel, pentru că vor fi anumite atitudini și tehnici pe care pur și simplu nu le vei ghici fără ajutor și nici nu le vei putea modela (imita) de la cei mai experimentați.
Instruirea îți reduce radical din timpul de dobândire a abilității, te ajută să eviți momentele dureroase dacă include practică într-un mediu sigur și cel mai important: te pregătește pentru acele prezentări cu miză, unde chiar ai de pierdut dacă nu vii pregătit(ă), cum ar fi interviuri de job, prezentări în fața board-ului unei companii, prezentări în fața clienților importanți ș.a.m.d.
Cum începi instruirea? Există mai multe niveluri, iar rezultatele le vei obține în funcție de cât de mult ești dispus(ă) să înveți și să te antrenezi:
În primă fază, te poți documenta din articole de pe internet, filme sau cărți despre prezentări cu publicul. Este un punct bun de plecare, pentru că îți oferă atât moduri de gândire necesare pentru succes, cât și tehnici pe care le poți vedea aplicate de experți.
Aplicând ceea ce ai învățat vei avea rezultate ceva mai bune decât prin simpla încercare și eroare, deoarece vei evita din start anumite greșeli. Dar dacă vei rămâne la acest nivel, vei avea doar rezultate medii și te vei plafona, pentru că nu vei știi cum să te îmbunătățești dincolo de informațiile citite, nu vei primi feedback și nu vei avea un plan de dezvoltare clar (doar niște informații adunate din diverse surse pe care nu știi cum să le pui cap la cap).
Următorul nivel este urmarea unui curs specializat de prezentări cu publicul care oferă informații de calitate organizate într-un plan coerent și include și partea practică de exersare a abilităților.
Sub supravegherea atentă a unui trainer experimentat vei putea face progrese rapide în câteva zile, susținând prezentări urmate de feedback și îmbunătățindu-te de la o prezentare la următoarea. Eșecul nu va mai fi dureros, deoarece nu vei mai exersa în fața unor oameni cirtici și nu vei mai avea de pierdut prestanța ta în fața colegilor sau clienții nemulțumiți. Dacă trainerul creează un mediu sigur de acceptare a greșelilor, vei putea asocia emoția pozitivă cu vorbirea în public și astfel vei avea și o motivație puternică de a merge mai departe.
Totuși, dacă nu vei exersa la scurt timp după curs, vei uita rapid ceea ce ai învățat și vei experimenta un regres în abilitățile tale câștigate atât de rapid. De exmplu, dacă vei vorbi la jumătate de an după ce ai participat la curs, probabil că vei avea o prezentare ceva mai bună decât înainte de curs, dar în mare parte se va simți că ”ai ruginit” și nu că nu mai prezinți așa cum o făceai cu jumătate de an în urmă.
Nu toată lumea are oportunitatea de a exersa constant în domeniul în care lucrează, de aceea după finalizarea cursul nostru de public speaking participanții au oportunitatea de a exersa în mod continuu în cadrul unei întâlniri lunare de practică, unde pot susține discursuri și primi feedback într-un mediu care susține creșterea (în acest moment susținem și online această întâlnire).
Cine își dorește performanță în prezentările cu publicul poate apela la coaching individual, mentoring și cursuri avansate. În această categorie intră cei care au nevoie să prezinte în fața board-ului, să țină pitchuri de vânzare în fața investitorilor, să vorbească la conferințe cu sute de oameni, să dea interviuri la emisiuni TV, să susțină traininguri sau să pornească videobloguri pentru a-și crește afacerea.
Secretul oținerii performanței în prezentările cu publicul este repetarea procesului: alternarea continuă a ședințelor de practică sau coaching cu exersarea în viața reală în situații de business unde vei putea pune în practică ceea ce ai învățat. Întoarcerea la întâlnirea de practică sau ședința privată îți va clarifica prin feedback personalizat ceea ce ai făcut bine (pentru a consolida învățarea) și îți va arăta ce poți face diferit data viitoare pentru a avea rezultate și mai bune.
În finalul acestui articol, vreau să te felicit că ai ales deja varianta B – ai început să te documentezi și ești pe calea cea bună 🙂
Te invit să continui prin participarea la cursul nostru online, care are inclusă și partea de coaching 1-la-1 și întâlnirile lunare de practică prin care îți poți perfecționa în mod continuu abilitățile de prezentare cu publicul.
Dragos Stoian este trainer și facilitator, specializat în prezentări cu
publicul și abilități de comunicare. Fondator al comunității „Liga
vorbitorilor în public”, a construit cursuri și programe originale (cum
ar fi „Câștigă încredere prin public speaking”, „Reverberator”,
„Spălătoria”, „Obiceiuri Mentale”, „Cea mai răsplătită inteligență”
ș.a.), pe care le-a livrat atât publicului larg, cât și în cadrul
companiilor.
Viața în București
TrendyMag.ro, un proiect editorial dedicat pasionaților de modă și lifestyle

București, România – 2025. Publicul românesc are la dispoziție o nouă sursă de informare și inspirație în domeniul modei, frumuseții și stilului de viață. Trendy Mag se lansează ca o platformă online care aduce împreună articole de actualitate, ghiduri practice și materiale inspiraționale, toate adaptate nevoilor unei generații tot mai conectate la mediul digital.
O publicație construită pentru cititorii de azi
TrendyMag.ro a fost gândit ca un spațiu unde informația utilă se îmbină cu inspirația de zi cu zi. Cititorii pot găsi recomandări pentru garderobă, sfaturi de frumusețe, dar și idei pentru menținerea unui echilibru între viața personală și cea profesională. Accentul cade pe calitatea conținutului și pe relevanța lui, astfel încât fiecare articol să răspundă unor întrebări reale.
Secțiuni variate și conținut actualizat
Platforma include rubrici dedicate modei și tendințelor, articole de frumusețe și îngrijire personală, dar și o secțiune de lifestyle, unde sunt prezentate soluții practice pentru un trai mai sănătos și mai organizat. Diversitatea temelor este completată de un ton prietenos și de o abordare jurnalistică, ce face ca materialele să fie ușor de parcurs și accesibile unui public larg.
O comunitate digitală în formare
Dincolo de simpla informare, TrendyMag.ro își propune să creeze o comunitate de cititori activi, interesați să descopere idei noi și să împărtășească experiențe. Publicația se adresează tuturor celor care caută inspirație, fie că este vorba despre un sfat de modă, o recomandare de produs sau o idee pentru a aduce mai mult echilibru în rutina zilnică.
Un pas înainte în presa online
Într-un moment în care mediul digital devine tot mai competitiv, TrendyMag.ro vine cu un proiect care pune accent pe actualitate, diversitate și calitate editorială. Este o inițiativă care răspunde tendinței de a consuma informația rapid, dar și nevoii de a găsi materiale care să inspire și să ofere valoare.
Despre TrendyMag.ro
TrendyMag.ro este o publicație online lansată în 2025, dedicată articolelor de modă, frumusețe și lifestyle. Platforma are misiunea de a oferi conținut clar, accesibil și actual pentru cititorii din România, contribuind la formarea unei comunități digitale active și informate.
Viața în București
Nume scurte de fete, delicate și elegante

Când alegi un nume pentru fetița ta, probabil că îți dorești ceva care să fie nu doar frumos, ci și ușor de rostit, delicat și plin de eleganță. Un nume scurt are avantajul de a fi memorabil, sonor și rafinat, fără a-și pierde din farmec în timp. În plus, aceste nume fete transmit naturalețe și simplitate, dar și o notă subtilă de unicitate.
De ce să alegi un nume scurt și delicat
Un nume scurt are o muzicalitate aparte. Îl poți pronunța ușor, îl poți asocia rapid cu personalitatea copilului și, cel mai important, rămâne proaspăt indiferent de vârstă. Gândește-te la modul în care o fetiță mică rostește primele silabe ale propriului nume: dacă este simplu, va învăța repede să-l spună și îl va purta cu mândrie.
Eleganța numelor scurte vine din claritatea lor. Nu sunt încărcate de sunete complicate, ci curg firesc, ca o notă muzicală care rămâne în minte. De aceea, atunci când cauți nume fete, un nume delicat și elegant poate fi exact ce ai nevoie pentru a oferi micuței tale o identitate distinctă.
Exemple de nume scurte cu un aer rafinat
Nume cu vibrații fine și feminine
Unele nume au un sunet aproape poetic. De pildă, Ana, Mia sau Lea – simple, dar încărcate de emoție. Ele transmit fragilitate, dar și forță interioară, fiind potrivite pentru o personalitate caldă și sensibilă.
Nume cu eleganță clasică
Sunt acele nume fete care nu se demodează niciodată. Eva, Clara sau Nora au o frumusețe aparte, cu un echilibru între modern și clasic. Acestea se potrivesc perfect unei fetițe care va crește cu un simț al rafinamentului natural.
Nume moderne, dar discrete
Există și variante care aduc un aer contemporan, fără să piardă din delicatețe: Aya, Ilia sau Zara. Acestea transmit energie și originalitate, fiind potrivite pentru părinții care își doresc ceva ușor de purtat, dar totuși special.
Cum să alegi numele potrivit pentru copilul tău
Ascultă ritmul numelui
Încearcă să rostești cu voce tare combinația dintre prenume și nume de familie. Vei observa imediat dacă sună armonios sau dacă există o disonanță. Un nume scurt are avantajul de a se potrivi bine chiar și cu nume de familie mai lungi.
Gândește-te la simbolistică
Fiecare nume poartă o poveste. De exemplu, Eva înseamnă „viață”, iar Clara sugerează „luminoasă” sau „strălucitoare”. Alegând un nume cu o semnificație pozitivă, îi oferi copilului tău nu doar o identitate, ci și un mesaj inspirațional pe care îl va purta mereu.
Ține cont de universalitate
Un nume scurt este ușor de rostit în multe limbi. Dacă îți dorești ca fetița ta să se simtă oriunde în lume confortabil cu numele ei, alege ceva cu pronunție simplă și internațională, precum Lia, Sofia sau Amé.
Farmecul simplității elegante
Atunci când cauți nume fete, vei observa că frumusețea nu stă în complexitate, ci în esență. Un nume scurt, cu un sunet curat, poate transmite mai multă delicatețe decât unul complicat. El se așază firesc pe buze și rămâne în memorie cu ușurință.
Imaginează-ți o floare mică și gingașă – aparent fragilă, dar plină de viață. Așa sunt și numele scurte: elegante în simplitatea lor, dar puternice în semnificație. Ele devin repere ale identității și conturează subtil personalitatea celei care le poartă.
Viața în București
Jurnalul de Media și Revista Focus: două noi voci în presa digitală românească

București, România – Piața media din România trece printr-o perioadă de schimbări rapide, iar mediul digital devine principalul spațiu unde apar proiecte editoriale noi și relevante. Două dintre aceste inițiative sunt Jurnalul de Media și Revista Focus, platforme care își propun să ofere conținut de calitate, adaptat nevoilor cititorilor.
Jurnalul de Media este o publicație dedicată profesioniștilor din domeniul comunicării, publicității și jurnalismului, dar și publicului interesat de modul în care presa se transformă. Platforma publică articole de analiză, interviuri și știri de specialitate, cu accent pe documentare corectă și echilibru editorial. Scopul declarat este acela de a crea un spațiu de referință pentru cei care doresc să înțeleagă mai bine mecanismele media.
Revista Focus, pe de altă parte, se adresează publicului larg, oferind o gamă diversă de articole: de la știri interne și internaționale, până la materiale de opinie și analize sociale. Publicația își propune să fie o sursă credibilă și accesibilă, oferind informații clare și bine structurate, adaptate ritmului rapid al vieții cotidiene.
Cele două platforme nu se suprapun, ci se completează. Jurnalul de Media aduce expertiza și analiza din interiorul industriei, în timp ce Revista Focus oferă o privire mai amplă asupra actualității. Împreună, aceste proiecte marchează un pas înainte în diversificarea și consolidarea presei digitale din România, demonstrând că există loc pentru conținut de calitate și pentru inițiative editoriale responsabile.
-
Uncategorizedacum 5 zile
Oltenia Turistică 2.0 – Conferință și Târg, împreună pentru viitorul regiunii
-
Politică localăacum o săptămână
Vizita delegației Heritage Foundation în România: Consolidarea parteneriatului strategic SUA–România
-
Socialacum o săptămână
Alexandru Ferariu – antreprenorul român care își construiește discret imperiul în România și Republica Moldova
-
Evenimentacum o săptămână
Fosa septică ecologică vs. fosa tradițională – ce alegem?
-
Afaceriacum o săptămână
El Studio aniversează 20 de ani de frumusețe și excelență în București
-
Politică localăacum o săptămână
Producătorul țigărilor Carpați și Snagov, datorii la ANAF de 649 mil. lei, intră în concordat preventiv
-
Uncategorizedacum o săptămână
Casa Artelor din Sibiu – șansa unică a României de a câștiga Premiul Publicului Europa Nostra 2025
-
Uncategorizedacum 3 zile
3CHEAPS SOLUTIONS SRL: Două platforme românești care simplifică viața online