Afaceri
Legea care schimbă radical regulile traiului la bloc | Capitala24

Legea asociaţiilor de proprietari, iniţiată de Guvern şi promulgată la sfârşitul lunii trecute de preşedintele Klaus Iohannis, permite asociaţiilor de proprietari să pună penalităţi pe sumele restante la întreţinere, însă acestea nu trebuie să depăşească 0,2% pentru fiecare zi de întârziere. Penalităţile curg abia după o lună de la termenul scadent pentru plată şi nu pot depăşi suma la care s-au aplicat.
„Administratorul este obligat să notifice, în scris, proprietarul care are plăţi restante la cheltuielile comune ale imobilului, asupra datoriilor, şi să înştiinţeze preşedintele şi comitetul executiv al asociaţiei de proprietari despre restanţe“, se precizează în lege.
Dacă datoriile nu se achită în cel mult 60 de zile de la termenul scadent, preşedintele asociaţiei de proprietari poate acţiona în instanţă proprietarul. Totodată, asociaţia de proprietari poate pune ipotecă legală asupra apartamentelor şi un privilegiu asupra tuturor lucrurilor din apartament, pentru suma datorată la întreţinere.
Ipoteca imobiliară se înscrie în cartea funciară la cererea preşedintelui asociaţiei de proprietari, pe baza extraselor de pe ultima listă lunară de plată a cotelor de contribuţie din care rezultă suma datorată, numai după ce trec două luni de la scadenţă. Trebuie remarcat faptul că operaţiunile de instituire a ipotecii şi a privilegiului mobiliar sunt scutite de tarif sau taxă de timbru.
„Ipoteca imobiliară legală se radiază la cererea preşedintelui asociaţiei de proprietari sau a proprietarului, pe baza chitanţei ori a altui înscris prin care asociaţia confirmă plata sumei datorate“, se arată în lege.
Preşedintele asociaţiei de proprietari are obligaţia radierii ipotecii imobiliare, legale, în termen de cel mult zece zile de la data la care suma datorată a fost plătită de către proprietar.
Cazuri sociale
În cazul în care se ajunge la executare silită pentru recuperarea datoriilor, primăriile au drept de preempţiune la preţ egal asupra locuinţelor. „Aceste locuinţe vor fi folosite ulterior numai ca locuinţe sociale, proprietarii executaţi silit având prioritate la repartizarea acestora, numai dacă îndeplinesc condiţiile de acces la locuinţele sociale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare“, mai scrie în lege.
În cazul ansamblurilor rezidenţiale finalizate până acum, proprietarii sau dezvoltatorii cartierului rezidenţial au obligaţia să predea primăriilor, cu titlu gratuit şi în termen de trei luni, reţelele comune şi terenul aferent până la branşamentele imobilelor, în vederea preluării în administrare şi exploatare a acestor reţele de către furnizorul care asigură aceste servicii în localitatea respectivă.
Cont bancar
Administratorii de bloc nu vor mai avea voie de luna viitoare să facă plăţi cu numerar, decât pentru cheltuieli neprevăzute de sub 1.000 de lei/lună, în rest, toţi banii asociaţiei trebuie rulaţi prin bancă, se arată în noua lege a asociaţiilor de proprietari.
Administratorul este obligat să folosească pentru plăţile curente şi pentru încasări contul curent al asociaţiei, la care au acces pentru informare toţi proprietarii din bloc, potrivit noii legi. Actul normativ mai prevede că în acest cont sunt vărsate, în termen de 24 de ore de la primirea acestora, toate sumele sau valorile primite în numele sau în contul asociaţiei. Obligaţia intră în vigoare la sfârşitul lunii septembrie.
Contul bancar poate fi folosit şi pentru plata cotelor lunare de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de către proprietari. Cu acordul asociaţiei de proprietari şi doar pentru plata cheltuielilor neprevăzute, administratorul poate păstra în casierie numerar, în limita unui plafon lunar de 1.000 lei.
Acelaşi cont bancar va fi utilizat şi pentru vărsarea fondului de reparaţii pe care proprietarii sunt obligaţi să îl aprobe anual. Aceşti bani vor fi folosiţi doar pentru consolidarea blocului, reabilitarea termică, creşterea calităţii ambiental-arhitecturale a construcţiilor, precum şi pentru repararea şi îmbunătăţirea proprietăţii comune. Tot asociaţia de proprietari are obligaţia stabilirii cotei de participare a fiecărui proprietar la constituirea fondului de rulment. Banii din acest fond se folosesc pentru acoperirea cheltuielilor curente ale blocului. Suma pe care fiecare proprietar trebuie să o achite la fondul de rulment se stabileşte prin echivalarea cu suma care a fost necesară pentru acoperirea cheltuielilor lunare ale asociaţiei în anul anterior, la nivelul lunii cu cheltuielile cele mai mari, majorate cu rata inflaţiei. Ca şi până acum, banii din fonul de rulment se restituie în momentul în care proprietarul vinde locuinţa.
Datele de identificare ale contului bancar, pe care fiecare asociaţie de proprietari este obligată să îl aibă, vor fi afişate la avizier, odată cu lista de plată a cheltuielilor, astfel încât proprietarii să poată plăti întreţinerea chiar şi online. Este obligatorie afişarea numelui titularului contului, banca la care este deschis, sucursala şi codul IBAN.
Atestat de administrator
Ministerul Educaţiei Naţionale şi Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, în colaborare cu asociaţiile profesionale şi de reprezentare ale asociaţiilor de proprietari, au la dispoziţie următoarele trei luni pentru a propune actualizarea standardului ocupaţional privind ocupaţia de administrator de condominii.
Tot peste trei luni, ministrul dezvoltării este obligat să emită un ordin privind aprobarea conţinutului-cadru al statutului şi al regulamentului de condominiu.
Administratorii de bloc care vor să îşi păstreze funcţiile au la dispoziţie 12 luni pentru a obţine un certificat de calificare profesională fără de care nu mai pot primi atestatul eliberat de primării, se arată în noua lege.
Până la apariţia acestei legi, administratorii de bloc nu erau obligaţi să îşi dovedească aptitudinile, ci obţineau atestatul de la primar şi fără un certificat de calificare.
Acum se solicită acest certificat de calificare profesională, act care dovedeşte calificarea persoanelor fizice pentru îndeplinirea ocupaţiei de administrator de condominii, în conformitate cu legislaţia privind învăţământul superior sau privind formarea profesională a adulţilor.
Atestatul administratorului, care trebuie afişat la avizierul blocului, poate fi suspendat sau retras, ca urmare a unei hotărâri judecătoreşti definitive, dacă se demonstrează un prejudiciu cauzat de administrator. Documentul este valabil patru ani şi poate fi reînnoit, potrivit noii legi. Actul normativ specifică şi faptul că nu pot fi alese sau numite în funcţie de conducere, administrare sau control persoanele care au suferit condamnări definitive pentru infracţiuni de natură economico-financiară.
Mai mult, administratorii sunt obligaţi să încheie, pe cheltuială proprie, poliţe de asigurare de răspundere civilă profesională, la solicitarea asociaţiilor de proprietari. Dacă nu obţin acest document riscă o amendă cuprinsă între 500 şi 3.000 de lei. Acest tip de asigurare acoperă răspunderea pe care administratorul şi-a asumat-o contractual faţă de proprietari pentru prejudiciile cauzate acestora, ca urmare a unor fapte săvârşite din erori, omisiuni sau greşeli proprii comise fără intenţie în timpul şi/sau în legătură directă cu desfăşurarea activităţii profesionale.
Noul act normativ mai prevede că, în cazul blocurilor cu maximum zece apartamente, preşedintele asociaţiei de proprietari poate fi şi administrator, însă trebuie neapărat să existe funcţia de cenzor.
Interensant este faptul că legea permite preşedintelui asociaţiei de proprietari să poată delega, pentru cel mult 90 de zile pe an, atribuţiile sale unui membru al comitetului executiv, fără a fi exonerat de răspundere juridică. Asta presupune ca preşedintele să aibă o încredere deplină în acţiunile celui care îl înlocuieşte, pentru că răspunde în justiţie pentru orice greşeală a acestuia.
Putere chiriaşilor
O altă noutate adusă de această lege este posibilitatea înfiinţării de asociaţii de chiriaşi. Astfel de grupuri se pot constitui în baza legii asociaţiilor şi fundaţiilor şi au ca scop reprezentarea interesului chiriaşilor.
Mai mult, proprietarii blocurilor destinate în întregime închirierii, cum ar fi, spre exemplu complexul Stejarii din Bucureşti, al omului de afaceri Ion Ţiriac, sau complexul West Gate Studios din cartierul Militari, al antreprenorului Liviu Tudor, pot încredinţa asociaţiilor de chiriaşi administrarea părţilor comune ale blocului, pe baza unui contract de dare în administrare.
Evident, asociaţiile de chiriaşi nu pot schimba compartimentarea interioară a apartamentelor, nu pot vinde sau închiria bunurile sau spaţiile comune fără acordul scris al proprietarului.
Tot cu titlu de noutate este şi obligaţia redactării unui regulament al blocului. Practic, proprietarii trebuie să adopte un document scris cu privire la regulile şi condiţiile de folosinţă a părţilor comune. Acest regulament se realizează la iniţiativa preşedintelui asociaţiei de proprietari sau de către comitetul executiv al acesteia şi este adus la cunoştinţa tuturor locatarilor în termen de şapte zile de la adoptare. De menţionat că, deşi are caracter obligatoriu, lipsa acestui regulament nu atrage după sine nicio sancţiune.
Reabilitare uniformă
În privinţa lucrărilor de reabilitare termică a blocurilor, legea specifică faptul că orice modificare asupra faţadei se face numai în mod unitar pe întreg blocul, indiferent de numărul asociaţiilor de proprietari constituite pe scări sau tronsoane. Blocurile cu mai multe scări legate structural pot fi reabilitate termic doar în mod unitar pe întregul bloc. În acest fel, ar trebui eliminate situaţiile în care proprietarii îşi placau faţada blocului cu termosistem doar în jurul apartamentului lor.
Mai mult, înainte de a schimba aspectul faţadei, preşedintele asociaţiei de proprietari trebuie să solicite, în scris, primăriei restricţiile referitoare la culoare, aspect şi materiale ce pot fi utilizare pentru creşterea calităţii arhitectural-ambientale a clădirii. De asemenea, proprietarii de construcţii încadrate în clasele de risc seismic sau afectate de cutremure sunt obligate să ia măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor.
Principalele modificări legislative
- Apartamentul poate fi ipotecat pentru întârzierea plăţii la întreţinere
- Proprietarii pot fi executaţi silit pentru neplata datoriilor
- Asociaţiile de proprietari trebuie să aibă un singur cont bancar
- Asociaţiile de proprietari trebuie să facă un regulament al blocului
- Administratorii nu pot ţine în casă mai mult de 1.000 lei/lună
- Administratorii sunt obligaţi să obţină un certificat de calificare profesională
- Administratorii trebuie să aibă o poliţă de asigurare de răspundere civilă profesională
- Chiriaşii se pot constitui în asociaţii care să le reprezinte interesele
(Articol publicat în ediţia revistei Capital de luni, 27 august 2018. Publicaţia este disponibilă la centrele de difuzare a presei din întreaga ţară.)
Afaceri
Cămin de bătrâni modern în București – „Acasă la bunici”

Atunci când vine momentul să alegeți un loc sigur și potrivit pentru părinți sau bunici, este important să știți că se află aproape de dumneavoastră și într-un mediu în care pot primi îngrijirea necesară. Azilul de batrani „Acasă la bunici”, situat în București, în apropierea Parcurilor Tineretului și Carol I, este alegerea ideală pentru cei care doresc să le ofere seniorilor o viață confortabilă, sigură și liniștită.
Contact și informații utile
Pentru a vizita sau afla detalii suplimentare, puteți contacta căminul „Acasă la bunici” astfel:
- Adresă: Bulevardul Pieptănari nr. 66A, Sector 5, București
- Telefon mobil: 0724 38 47 53
- E-mail: office@caminul-acasa-la-bunici.ro
- Website: www.caminul-acasa-la-bunici.ro
Confort și accesibilitate în inima Capitalei
Imobilul, complet renovat în 2024, dispune de camere spațioase cu 1, 2, 3 sau 4 paturi, toate echipate cu mobilier modern, televizor, aer condiționat și internet. Grupurile sanitare sunt adaptate persoanelor cu mobilitate redusă, fiind dotate cu echipamente de cea mai bună calitate.
Îngrijire medicală pentru orice situație
Indiferent de starea de sănătate, fie că este vorba de afecțiuni ușoare sau probleme medicale grave, echipa din București oferă îngrijire permanentă și supraveghere atentă. Personalul medical și cel de suport colaborează pentru a asigura tratamente, recuperare și asistență adaptată fiecărui rezident.
O viață socială activă
Seniorii au la dispoziție o grădină spațioasă cu foișor, balansoare și fântână arteziană, dar și activități de socializare precum seri muzicale la pian, proiecții de film sau ateliere de desen și lucru manual. Proximitatea parcurilor Tineretului și Carol I permite plimbări relaxante în aer liber, chiar în centrul Bucureștiului.
Liniște pentru familie, demnitate pentru rezidenți
Căminul „Acasă la bunici” este mai mult decât un centru de îngrijire – este un spațiu unde seniorii beneficiază de siguranță, respect și sprijin emoțional, iar familiile au garanția că cei dragi sunt bine îngrijiți. Comunicarea cu familia este mereu facilă, datorită accesului permanent la internet și telefon.
Un avantaj important este programul de vizitare flexibil, care le permite aparținătorilor să vină oricând într-un interval convenabil și să petreacă timp cu cei dragi fără restricții inutile. Accesul este simplu și rapid, astfel încât legătura dintre familie și rezidenți rămâne strânsă și naturală.
Azilul de batrani „Acasă la bunici” din București oferă părinților și bunicilor dumneavoastră nu doar îngrijire completă, inclusiv în situații medicale grave, ci și posibilitatea de a-și trăi bătrânețea cu liniște, demnitate și bucuria de a fi aproape de familie.
Afaceri
Ce trebuie să știi înainte să alegi un serviciu de amanet auto București

În București există numeroase opțiuni pentru cei care au nevoie rapid de bani și vor să apeleze la un serviciu de amanet auto. Diferențele dintre operatori pot fi însă semnificative, iar alegerea celui potrivit îți poate influența atât experiența, cât și suma pe care o primești. Iată care sunt aspectele esențiale de care ar trebui să ții cont.
Reputația și transparența serviciului
Primul criteriu de alegere ar trebui să fie reputația. Un amanet auto București serios îți prezintă clar comisioanele, îți explică modul de calcul al sumei oferite și nu ascunde clauze în contract. În plus, experiența și recenziile clienților anteriori pot fi un indicator bun al profesionalismului. Dacă operatorul comunică deschis și răspunde la toate întrebările, ai toate șansele să colaborezi cu un partener de încredere.
Condițiile de depozitare a mașinii
Pentru că vehiculul rămâne în custodia serviciului pe perioada împrumutului, este important să știi unde și cum va fi păstrat. Un serviciu profesionist oferă parcuri special amenajate, cu pază permanentă, și întocmește un proces-verbal la predarea mașinii, unde se notează kilometrii și starea autoturismului. Astfel, ai garanția că mașina îți va fi returnată în aceleași condiții.
Rapiditatea evaluării și a plății
Un alt aspect important este timpul necesar pentru a primi banii. Într-un oraș aglomerat precum București, un serviciu de amanet mașini ar trebui să facă evaluarea în maximum 30 de minute și să îți ofere banii pe loc, fie prin transfer bancar, fie cash. Rapiditatea nu este doar un avantaj, ci adesea motivul principal pentru care clienții aleg această opțiune în locul unui credit bancar.
Nivelul comisioanelor și flexibilitatea la negociere
Costurile sunt esențiale atunci când analizezi o ofertă. În general, comisionul pentru sume sub 10.000 lei este de 0,39%, dar pentru împrumuturi mai mari merită să alegi un operator care îți oferă posibilitatea de negociere. Această flexibilitate îți poate aduce economii importante și îți arată că serviciul este interesat să construiască o relație pe termen lung cu clienții săi.
Opțiunile în caz de întârziere la rambursare
Viața aduce adesea situații neprevăzute, iar nu toți clienții reușesc să ramburseze la timp. De aceea, este bine să alegi un serviciu de amanet auto București care îți oferă soluții alternative: zile de grație, reînnoirea contractului sau chiar posibilitatea de a vinde autoturismul către terți pentru a acoperi suma datorată. Astfel, nu rămâi fără variante și știi că ai un partener care caută soluții, nu probleme.
Accesibilitatea și rețeaua de locații
Pentru mulți clienți, contează și cât de ușor este să ajungă la locație. Un operator cu mai multe puncte de lucru în București și în alte orașe mari din țară îți oferă nu doar comoditate, ci și încredere în stabilitatea serviciului. Un exemplu în acest sens este AmanetAuto.com, care are o rețea extinsă de locații și oferă procese rapide și transparente.
Alegerea unui serviciu de amanet auto nu ar trebui să se facă la întâmplare. Reputația, siguranța mașinii, rapiditatea, costurile, flexibilitatea și accesibilitatea sunt factori esențiali care fac diferența. Atunci când acorzi atenție acestor criterii, amanetarea autoturismului se poate transforma într-o opțiune financiară responsabilă și avantajoasă.
Afaceri
Cosmeticele coreene câștigă teren în România: gamele Lebelage și I’m Sorry For My Skin, disponibile acum pe Beyoutiful.care

Fenomenul K-Beauty continuă să inspire pasionații de îngrijire a pielii din România. Două dintre cele mai populare branduri coreene – Lebelage și I’m Sorry For My Skin – sunt disponibile în exclusivitate prin platforma online Beyoutiful.care, precum și în rețelele partenere Bebe Tei și Farmacia Tei.
Lebelage se remarcă prin formule inovatoare și accesibile, care combină ingrediente active eficiente – precum acidul hialuronic, colagenul, peptidele și centella asiatica – cu texturi plăcute, adaptate pentru orice tip de ten. Gama include creme de față, măști, seruri și soluții anti-aging, apreciate pentru raportul excelent calitate-preț.
I’m Sorry For My Skin, brandul cu atitudine nonconformistă, propune produse premium, recunoscute pentru texturile capsule și formulele intens hidratante, capabile să calmeze pielea sensibilă și să redea luminozitatea tenului obosit.
„Cosmeticele coreene nu mai sunt doar un trend, ci o alegere conștientă a consumatorilor din România, care caută prevenție, eficiență și o experiență completă de skincare”, declară echipa Beyoutiful.care.
Gamele pot fi descoperite pe www.beyoutiful.care și în parteneriat cu Bebe Tei și Farmacia Tei.
Cosmeticele coreene se impun în România: gamele Lebelage și I’m Sorry For My Skin, acum disponibile prin Beyoutiful.care
Fenomenul K-Beauty în România
Industria cosmeticelor coreene, cunoscută sub numele de K-Beauty, a cucerit întreaga lume prin inovație, ritualuri complexe și o atenție aparte acordată sănătății pielii. Dacă acum câțiva ani accesul la branduri coreene era dificil, astăzi consumatorii din România au la dispoziție o platformă dedicată – Beyoutiful.care – care aduce în prim-plan două dintre cele mai apreciate game: Lebelage și I’m Sorry For My Skin.
Popularitatea produselor coreene nu este întâmplătoare. Ele sunt construite pe un fundament de cercetare avansată, ingrediente active atent selecționate și o cultură a prevenției, în care frumusețea naturală și îngrijirea zilnică sunt priorități.
Lebelage – eficiență, simplitate și accesibilitate
Lebelage este brandul care s-a remarcat la nivel global prin abordarea sa directă: formule clare, ingrediente active eficiente și un raport calitate-preț greu de egalat.
Printre ingredientele-vedetă regăsite în produsele Lebelage se numără:
- Acidul hialuronic – hidratant puternic, care redă elasticitatea și luminozitatea pielii.
- Colagenul – pentru fermitate și reducerea vizibilă a ridurilor fine.
- Centella asiatica – plantă recunoscută pentru efectul său calmant și repararea barierii cutanate.
- Peptidele – stimulează regenerarea celulară și ajută la prevenirea semnelor de îmbătrânire.
Rutina propusă de Lebelage acoperă fiecare etapă: creme de zi și de noapte, măști faciale, seruri concentrate și produse pentru îngrijirea zonei ochilor. Este soluția ideală pentru persoanele care își doresc să adopte filosofia coreeană a îngrijirii pielii, fără a face compromisuri financiare.
I’m Sorry For My Skin – răsfăț, texturi inovatoare și atitudine
Dacă Lebelage se definește prin eficiență și simplitate, I’m Sorry For My Skin reprezintă exact opusul: un brand nonconformist, premium, care transformă rutina zilnică într-un ritual de răsfăț.
Recunoscut pentru designul original și mesajele sale jucăușe, brandul aduce în prim-plan produse cu texturi inovatoare: capsule de cremă, seruri concentrate, măști intens hidratante.
Printre beneficiile principale:
- Hidratare intensă pentru pielea deshidratată sau obosită.
- Calmare rapidă a roșeții și a iritațiilor.
- Luminozitate vizibilă după doar câteva aplicări.
Produsele I’m Sorry For My Skin sunt preferate de cei care vor rezultate imediate și o experiență senzorială completă – texturi plăcute, mirosuri delicate, ambalaje creative.
Beyoutiful.care – puntea dintre România și universul K-Beauty
Platforma Beyoutiful.care joacă rolul de ambasador al K-Beauty în România, aducând pe piață branduri originale, testate și certificate. Într-un context în care consumatorii sunt tot mai atenți la calitate și autenticitate, site-ul oferă garanția unor produse sigure, cu origine controlată.
În plus, gamele Lebelage și I’m Sorry For My Skin sunt disponibile și în rețele partenere precum Bebe Tei și Farmacia Tei, ceea ce le face ușor accesibile pentru un public larg.
Cosmeticele coreene nu mai sunt doar o modă trecătoare, ci o schimbare reală în obiceiurile de îngrijire ale românilor. Prin Lebelage și I’m Sorry For My Skin, consumatorii au acces la două universuri complementare: eficiența accesibilă și răsfățul premium.
Pentru cei care caută o rutină de skincare completă și adaptată la nevoile fiecărei pielii, răspunsul este simplu: Beyoutiful.care.
-
Uncategorizedacum 5 zile
Oltenia Turistică 2.0 – Conferință și Târg, împreună pentru viitorul regiunii
-
Politică localăacum o săptămână
Vizita delegației Heritage Foundation în România: Consolidarea parteneriatului strategic SUA–România
-
Socialacum o săptămână
Alexandru Ferariu – antreprenorul român care își construiește discret imperiul în România și Republica Moldova
-
Evenimentacum o săptămână
Fosa septică ecologică vs. fosa tradițională – ce alegem?
-
Afaceriacum o săptămână
El Studio aniversează 20 de ani de frumusețe și excelență în București
-
Politică localăacum o săptămână
Producătorul țigărilor Carpați și Snagov, datorii la ANAF de 649 mil. lei, intră în concordat preventiv
-
Uncategorizedacum o săptămână
Casa Artelor din Sibiu – șansa unică a României de a câștiga Premiul Publicului Europa Nostra 2025
-
Uncategorizedacum 3 zile
3CHEAPS SOLUTIONS SRL: Două platforme românești care simplifică viața online